Reisebetingelser for Magiske Indiareiser AS

Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for en spesifikk tur. På reiser med særskilte vilkår vil dette komme frem av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker «Alminnelige vilkår for pakkereiser», går Magiske Indiareiser AS sine reisevilkår foran da de «Alminnelige vilkår» som er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.

Vi tar forbehold om eventuelle trykkfeil når det gjelder pris og informasjon om de tjenestene vi leverer på vår nettside. Ta alltid kontakt med oss hvis du har spørsmål og hvis det er noe du lurer på. Vi ønsker å gi deg god hjelp og legge alt til rette for deg slik at du får en fin reise!

1. Bestilling

Du kan bestille din reise hos oss per e-post eller telefon.

Avtalen mellom bestiller og Magiske Indiareiser AS anses som inngått ved bekreftet bestilling, og innebærer aksept av turens reisevilkår. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester.

Les bestillingsbekreftelsen nøye når du mottar denne fra oss, og gi straks og innen senest 3 dager beskjed hvis du oppdager noen feil.

Sjekk at navn på alle reisende stemmer overens med passet til de enkelte. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted og eventuelt før Magiske Indiareiser AS bestiller flybilletter for de reisende. Hvis flybilletter bestilles med feil navn, kan endringer på et senere tidspunkt medføre gebyr fra flyselskapet.

2. Depositum og sluttbetaling

Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse, praktisk og informativ reiseinformasjon samt 2 stk. fakturaer med to innbetalingsfrister.

Faktura nr. 1 er depositumsbeløpet som må innbetales innen 7 dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. Depositumet er en delbetaling av reisens pris. Depositumsbeløpet er kr. 2.500, – per person.

Faktura nr. 2 er sluttbeløpet for reisen som forfaller til betaling 65 dager før avreise. Hvis det er mindre enn 65 dager til avreise ved bestilling, må hele beløpet betales samtidig, med en betalingsfrist på 7 dager.

Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette er fordi Magiske Indiareiser gir garantier og har forpliktelser til underleverandører.

Enkelte ganger, hvis det er ganske kort tid til vår kunde skal reise, kan det være gunstig å bestille hotellrom etc. så fort som mulig pga. stor etterspørsel. Dette gjelder særlig i høysesong, under festivaler etc. I slike tilfeller vil vi av og til anbefale våre kunder å betale inn et høyere depositumsbeløp og/eller tidligere forfall av restbeløpet slik at vi får sikret hotellrom etc. Dette vil vi i så fall informere den reisende om, og det er opp til deg som kunde om du vil benytte deg av dette eller ikke.

3. Avbestilling mot gebyr

Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum eller restbeløp gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse gjelder følgende gebyrer:

  • Fra bestilling til og med 105 dager før avreisedato: kr 1.000, – pr. person
  • Fra og med 104 til og med 65 dager før avreisedato: Depositumsbeløpet
  • Fra og med 64 til og med 46 dager før avreise: 50% av reisens totale pris
  • Under 45 dager og fram til avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Det gis ingen refusjon.

På enkelte reiser kan avbestillingsreglene være strengere på grunn av de vilkårene vi får fra våre leverandører. Dette vil i vi i så fall opplyse den reisende om under praktisk informasjon i forbindelse med den aktuelle reisen.

Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.

Som en beskyttelse mot avbestillingskostnader ved sykdom eller annet alvorlig hinder kan du selv tegne en frivillig avbestillingsbeskyttelse hos ditt forsikringsselskap.

4. Endret/avvikende flyreise

Hvis bestiller ønsker at Magiske Indiareiser AS skal bestille flybilletter for denne, må beløpet for flybillettene betales inn til Magiske Indiareiser AS før billettene skal kjøpes. Etter at flybillettene er bestilt og betalt, er ikke beløpet for disse refunderbart, uansett hvor lenge på forhånd billettene er innkjøpt.

Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side i forhold til oppsatte flyruter, eller mangler av nødvendige dokumenter ved innsjekking på flyplassen (eks visum/pass), gis det ingen rett til prisavslag eller erstatning for tapt tur, det være seg for hele eller deler av turen/programmet.

Magiske Indiareiser AS har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av flyreiser eller andre reisetjenester ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer/forsinkelser på flyruter etc. Til informasjon, vil de fleste flyselskaper kansellere hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.

5. Avbestilling ved ekstraordinære omstendigheter / force majeure

Reisebransjen og Magiske Indiareiser AS følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og at det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil gjelde på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes innbetalt beløp. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.

En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt av Magiske Indiareiser AS dersom:

  • Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor Magiske Indiareiser AS sin kontroll. Eksempler på dette kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller andre begivenheter som må likestilles med de foran nevnte.
  • Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig vanskelig å gjennomføre turen, og som Magiske Indiareiser AS med rimelighet ikke kunne forutse. For disse to punktene vektlegges det ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser.
6. Reise- og avbestillingsforsikring

Den reisende er selv ansvarlig for å tegne alle de nødvendige forsikringer, og dette er ikke inkludert i prisen.

Magiske Indiareiser AS anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring (som også bør dekke eventuell hjemtransport) samt Europeisk Helsetrygdekort (for mellomlandinger i Europa).

Vi anbefaler den reisende å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i vedkommende sin reiseforsikring.

Magiske Indiareiser AS har ikke ansvar i situasjoner og forhold som den reisende kunne ha forsikret seg mot, og som ikke skyldes arrangøren eller noe denne har ansvar for.

7. Pass og visum

Utenfor Norge og for innreise til India, er det kun pass som gjelder som gyldig legitimasjon for nordmenn. Vær oppmerksom på at mange land (inkludert India), rederier og flyselskap krever at passet må være gyldig minst 6 måneder etter hjemreisedato.

Den reisende må ha gyldig visum for opphold i India før avreise. Dette blir også sjekket på flyplassen i Norge eller andre land ved avreise.

Magiske Indiareiser AS forholder seg kun til visumregler for norske statsborgere. Hvis du ikke reiser med norsk pass, må du selv sjekke visumregler for ditt statsborgerskap til India. Det er den reisendes ansvar å sørge for å ha gyldig pass og visum ved avreise for seg selv og den/de man bestiller for.

8. Forbehold

Reisende par (eventuelt m/barn) som har bestilt dobbeltrom (med ekstra seng) eller en del i et «twin»-rom må betale full pris for dette hotellrommet selv om en av partene (eventuelt m/barn) frafaller og ikke kan være med på turen. Prisen for det bestilte hotellrommet blir den samme, uansett om det er en, to eller tre personer som benytter det.

Reisens innhold kan bli påvirket av forhold utenfor Magiske Indiareiser AS sin kontroll, som for eksempel vær, fremkommelighet på veier, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av den oppsatte reisen/programmet, vil Magiske Indiareiser AS, i samarbeid med vår lokale samarbeidspartner, foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute, innhold, transportmiddel og overnattingssteder. Magiske Indiareiser AS vil alltid bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer. Avvik fra det avtalte og som skyldes uforutsette hindringer utenfor arrangørens kontroll anses normalt ikke som en mangel så lenge avviket ikke må betegnes som vesentlig.

Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. 
Hvis den reisende ønsker det, og Magiske Indiareiser AS bestiller flybilletter for han/hun, er ikke Magiske Indiareiser AS ansvarlig for eventuelle forsinkelser og innstillinger i flytrafikken, forsinket bagasje, endringer i seteanvisninger fra flyselskapet etc. Reklamasjoner knyttet til flybilletter og reisen (e) med fly, må rettes til det/de aktuelle flyselskap.

Det tas forbehold om mulige trykkfeil i vårt reiseprogram og på vår nettside.

Vesentlige endringer som skjer etter bestilling, skal meddeles den reisende skriftlig.

9. Den reisendes plikter

Det er deltakers ansvar å være i god nok form, både fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne gjennomføre den reisen som han/hun har bestilt. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan reise på turen eller ikke.

Den reisende må overholde betalingsfristene og må ved avreise ha de nødvendige reisedokumenter som kreves for å gjennomføre reisen.

Den reisende har selv ansvar for å kontrollere at mottatte reisedokumenter (inklusive visum) stemmer overens med navn, datoer og bestilling.
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Vi gjør oppmerksom på at sjåføren eller andre av våre kontaktpersoner i India ikke kan yte særskilt assistanse utover vanlig god service til noen av deltakerne under reisen. Det er uansett den reisendes ansvar å ha god nok helse til å gjennomføre reisen ved hjelp av egne krefter og ferdigheter.

Det er den reisendes ansvar under reisen å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport med bil og sjåfør. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av turen/programmet.

Den reisende plikter å rette seg etter regler gitt av offentlige myndigheter i det landet hun/han befinner seg i, og han/hun må ikke opptre til sjenanse for sjåfører, hotellansatte eller andre personer. Ved utilbørlig oppførsel kan den reisende bli avvist fra reisen og må selv bære kostnadene med hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis vedkommende med vilje eller uaktsomt påfører arrangøren tap, blant annet ved å ikke overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.

10. Mangler ved reisen

Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom det oppdages en mangel ved reisen. Hvis mangelen først oppdages etter at reisen har begynt, oppfordres det til å først løse det eventuelle problemet/mangelen med de nærliggende personene rundt den reisende, som for eksempel sjåføren, de hotellansatte eller andre. 
Alternativ 2 er at den reisende gir beskjed/reklamerer på stedet til Magiske Indiareiser AS sin stedlige kontaktperson i India slik at de får sjansen til å rette opp en eventuell feil og mangel. 
Alternativ 3 er ta kontakt med Magiske Indiareiser AS i Norge slik at vi som arrangør får mulighet til å rette opp feilen/mangelen.

Hvis en mangel ikke løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til Magiske Indiareiser AS senest to uker etter avsluttet reise. Merk her at Magiske Indiareiser AS sine reiser starter og avsluttes på selve reisemålet i India.

Hvis klagen ikke løses i minnelighet, kan saken sendes til Klagenemda for Pakkereiser. Kommentarer/klager innsendt via Magiske Indiareiser AS sitt evalueringsskjema anses ikke som reklamasjon.

12. Generelle vilkår

Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger, brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».

13. Magiske Indiareiser AS er medlem av Reisegarantifondet

Ifølge loven om Reisegarantifondet, lov nr. 57 av 25. august 1995, skal alle reisearrangører som tilbyr eller selger reisearrangementer i sitt eget navn, være registrert i Reisegarantifondet.

Magiske Indiareiser AS er medlem i Det norske Reisegarantifondet, og vi har stilt lovpålagt reisegaranti (sikkerhet overfor alle kundeinnbetalinger). Det er derfor 100 % trygt å bestille tur hos oss, og reise med Magiske Indiareiser AS

Vi er forpliktet til å følge pakkereiseloven når du bestiller en pakkereise hos oss, og du er derfor beskyttet av vår reisegaranti når du bestiller en pakkereise (der minst to tjenester er inkludert, f.eks. bil med sjåfør og hotell) hos oss.


Reisegarantifondets kontaktinformasjon er:
Reisegarantifondet
Postboks 1807 Vika
0123 Oslo

Telefon 51 85 99 40
Web: https://reisegarantifondet.no/